Maandelijks ontvangt u een voorschotfactuur op basis van een schatting van uw verbruik.
Je verbruikt elektriciteit en gas elke dag. Maar de meters worden over het algemeen alleen uitgelezeneens per jaar. De leverancier kan u dus niet factureren voor de daadwerkelijk verbruikte energie. Het maakt een schatting van de hoeveelheid elektriciteit en gas die u gedurende een jaar zult verbruiken, zodat het u elke maand (of elk kwartaal na uw contract) een deel kan factureren.
Hoe wordt het stortingsbedrag berekend?
- Als je bent Reeds klant bij deze leverancier zal de leverancier zijn berekening baseren op uw verbruik van het voorgaande jaar.
Voor de nieuwe klanten, ontvangt de leverancier van Sibelga (de Brusselse netbeheerder) een historisch elektriciteit en gas verbruikt in deze accommodatie. Op basis van dit verbruik zal de berekening plaatsvinden. - Hij zal solliciteren de contractprijs dat u samen heeft ondertekend en er wordt rekening gehouden met de netwerkkosten en toepasselijke belastingen van kracht.
- Vervolgens deelt hij dit bedrag door het aantal jaarlijkse termijnfacturen dat in het contract is voorzien.
Onthouden : De meest nauwkeurige inschatting van de waarborgsom zorgt voor een aanpassingsfactuur zonder verrassingen.
Goed om te weten : Heeft u een duur contract afgesloten, dan is de waarborgsom hoog en de regularisatiefactuur hoog! Vergelijken!
Kan ik het bedrag van mijn storting wijzigen?
- De meeste leveranciers staan dit toe wijzig het bedrag van de aanbetaling via de klantenzone. De mogelijke aanpassingen zijn vaak voorwaardelijk, bijvoorbeeld:
=> De afname kan een bepaald bedrag niet overschrijden (bijvoorbeeld 20%) en het bedrag kan niet 0 zijn.
=> U kunt het borgbedrag slechts 1x/jaar verlagen
- Als uw situatie is veranderd (een geboorte, een nieuwe CV ketel etc.) kunt u bij uw leverancier een aanpassing van de waarborgsom aanvragen.
Kan de leverancier mijn aanbetaling wijzigen?
- De leverancier kan de deposito's niet eenzijdig wijzigen. Deze praktijk, die zich tijdens de energiecrisis verspreidde, is sinds 2022 verboden.
- Aan de andere kant kan hij een gemotiveerde melding sturen om te waarschuwen dat hij de waarborgsom wil verhogen. Indien de klant niet binnen 15 dagen bezwaar maakt, zal de verhoging effectief zal zijn.