Mijn elektriciteits- en gasrekeningen

Begrijp om te handelen

Mijn factuur - hoe werkt het?

Het bedrag dat ik moet betalen is afhankelijk van:

  • van mijn verbruik
  • van mijn contract

Mijn leverancier verkoopt mij de energie die hij heeft ingekocht of geproduceerd.
De factuur bevat alle informatie over deze transactie.

Mijn leverancier maakt mijn factuur als volgt op:

  • Mijn energieverbruik
  • Het contract dat ik heb getekend met mijn leverancier
  • De prijs die hij bood en die ik accepteerde

Ik kan:

  • minder verbruiken
  • Het meest geschikte contract kiezen

Minder betalen betekent kiezen voor het meest geschikte contract! Alleen 7% uit Brussel heeft het goedkoopste contract!

Samengevat, er is:

3 soorten facturen
de aanbetalingsfactuur / de afrekeningsfactuur / de afsluitfactuur
4 componenten die de prijs bepalen
kWh-prijs / netwerkkosten / heffingen / BTW van de leverancier
5 categorieën verplichte informatie
contract / betaling / contact / keuze / verbruik
2 factureringsorganisaties
Leveranciers / Sibelga
Net zoveel factuurmodellen als er leveranciers zijn
Onjuiste facturen, die moeten worden betwist en gecorrigeerd
Te betalen rekeningen en onbetaalde rekeningen

Uw facturen begrijpen is ingewikkeld!

Het betalen van uw rekeningen kan ingewikkeld zijn!

Vragen? Moeilijkheden?

Bel Infor GazElec op 02/209 21 90

De verschillende soorten facturen

Hoe wordt het bedrag van mijn verrekeningsfactuur berekend?

De afrekenings- of regularisatiefactuur is gebaseerd op uw werkelijk verbruik.

Sibelga-technici brengen 1x/jaar door in de 19 Brusselse gemeenten na a vast schema om de indexen van alle meters af te lezen. Indien u afwezig bent, zal Sibelga u vragen om zelf de indexen op te halen en door te geven.

Dankzij de indexstand weet u precies hoeveel elektriciteit of gas u heeft verbruikt.

Uw leverancier berekent het bedrag dat uw werkelijke verbruikskosten zijn en trekt het door u reeds betaalde bedrag af van de termijnfacturen.

  • Als u te veel heeft betaald, betaalt uw leverancier het verschil terug.
  • Indien u niet voldoende betaald heeft, dient u het resterende bedrag te betalen bij ontvangst van de regularisatiefactuur.

Onthouden : De meest nauwkeurige inschatting van de borgsom zorgt voor een afrekenfactuur zonder verrassingen.

Goed om te weten : Als u een duur contract heeft afgesloten, zal de regularisatiefactuur hoog zijn! Vergelijken!

Wanneer ontvang ik mijn verrekeningsfactuur?

De datum van ontvangst van de afrekenings- of regularisatiefacturen is afhankelijk van uw woonplaats.

  • Sibelga voert de indexmetingen gemeente per gemeente uit volgens een vast schema en geeft deze indexen vervolgens door aan de verschillende leveranciers.
  • Uw leverancier heeft dan 60 dagen de tijd om de regularisatiefactuur uit te reiken.

 

Moet ik jaarlijks een verrekeningsfactuur ontvangen?

Uw leverancier is verplicht u jaarlijks een afrekeningsfactuur te sturen.

  • Als het de echte indexen heeft ontvangen, zal het gebaseerd zijn op uw werkelijke verbruik.
  • Als er geen daadwerkelijke indexen zijn ontvangen, moet de telling gebaseerd zijn op het geschatte verbruik.

 

Waar moet ik op letten als ik mijn afrekeningsfactuur ontvang?

Fouten gebeuren vaker dan je zou denken. Het is essentieel om te controleren:

  • startindexen en nieuwe indexen
  • de prijs die wordt toegepast volgens het ondertekende contract
  • begin datum

Bij vragen, neem contact met ons op via het formulier of bel 02/209 21 90

De afsluitfactuur (of eindafrekening) sluit een verbruiksperiode af.

De slotwet is over het algemeen gebaseerd op feitelijke indexen. Het wordt vastgesteld in het geval van

  • einde contract
  • in beweging
  • verandering van leverancier
  • overgang naar beschermde klantstatus

Wanneer ontvang ik mijn afsluitingsfactuur?

Bij het einde van het contract moet de factuur uiterlijk 60 dagen worden verzonden.

Soms klopt een factuur niet.

Afhankelijk van het specifieke geval en de leverancier, kan het zijn dat u in geval van rectificatie een oplossing heeft

  • een rectificatiefactuur die het eerder gefactureerde bedrag annuleert en het correct geachte bedrag opnieuw factureert
  • een creditnota waarmee de oude factuur wordt geannuleerd en een nieuwe factuur
  • meerdere annuleringen/creditnota/nieuwe facturen

In alle gevallen is het een kwestie van gewetensvol controleren van facturen en reeds gedane betalingen of terugbetalingen!

De MAIL die uw leverancier heeft verzonden

om uw factuur te betalen

IS NIET UW REKENING!

Vaak moet u uw factuur downloaden of openen in uw klantengedeelte! Facturen bevatten veel informatie en het is erg lastig om een factuur op een smartphone te bekijken. Als u vragen heeft, neem dan contact met ons op!

Door inzicht kun je handelen!

02/209 21 90

Wat is de juiste aanbetaling?

Een eerlijke schatting van de aanbetaling maakt dit mogelijk een jaarafrekening zonder verrassingen.

Er wordt een eerlijke schatting van uw gemaakt werkelijke verbruik, na de indexlezing. Na de index lezen, weten wij precies hoeveel elektriciteit of gas u verbruikt.

Als jouw aanbetalingen zijn te laag, daar Een regularisatiewet kan erg duur zijn!

Goed om te weten: Contractverkopers bieden vaak zeer lage aanbetalingen om klanten aan te trekken. Pas bij de afrekeningsfactuur realiseren klanten zich dat het ondertekende contract erg duur is!

Te hoge aanbetalingen maken restitutie op de afrekeningsfactuur mogelijk.

Maar u krijgt een heel jaar lang geld voorgeschoten aan uw leverancier.

De verschillende componenten van onze facturen

De prijs van energie (gas en/of elektriciteit) wordt voorgesteld en vastgesteld door onze leverancier.

Deze prijs per kWh accepteren wij als wij een leveringscontract afsluiten.

Onthouden : De energieprijs is het enige onderdeel van de uiteindelijke prijs van onze factuur dat onderhevig is aan concurrentie.

Goed om te weten : Het gat tussen het duurste contract en het goedkoopste contract was in februari 2024 groot

Dus : Om minder te betalen, moet je de aanbiedingen vergelijken en het goedkoopste contract kiezen!

De netwerkkosten (distributie en transport) worden voorgesteld door de Brusselse netbeheerder SIBELGA en meerdere jaren op rij gevalideerd door BRUGEL, de Brusselse toezichthouder.

A nieuw methodiekproject Het tarief voor de jaren 2025-2029 werd tot 31/01/2024 ter openbare raadpleging voorgelegd en wordt momenteel bestudeerd.

Kosten zijn alle belastingen die worden opgelegd door autoriteiten, zoals:

  • de energiebijdrage
  • accijnzen op elektriciteit en aardgas
  • de toeslag voor opdrachten van openbare dienst die aan leveranciers wordt opgelegd
  • kosten voor groene stroom en warmtekrachtkoppeling
  • het tarief voor openbare dienstverplichtingen opgelegd aan de distributienetbeheerder

 

De BTW is verhoogd van 21% naar 6% en is momenteel van toepassing op alle andere componenten.

Factureringsfouten zijn niet ongewoon!

Computerbugs, onjuiste indexlezing, sociaal tarief niet toegepast,
Meterfout, dubbeltelling daluren, verkeerd kWh-tarief, etc.

De lijst is lang!

Niet reageren betekent goedkeuren!

02/209 21 90

Betalingsorganisaties

Om energie te verbruiken, moet u een contract hebben met een leverancier (Engie, Total Energie, Luminus, Mega, Bolt, enz.)
Normaal gesproken is dat zo uw leverancier die uw statiegeldfacturen uitreikt, afwikkeling/regularisatie en afsluiting volgens de voorwaarden van het ondertekende contract.

In bijzondere gevallen neemt Sibelga de facturatie over:

  • beschermde klanten
  • winterklanten
  • een gegarandeerd aanbod

Uw facturen begrijpen is ingewikkeld!

Maar als u uw facturen begrijpt, kunt u vergelijken!

En kies voor de goedkoopste energie!

Vragen? Moeilijkheden?

Bel Infor GazElec op 02/209 21 90

De gegevens vind ik op mijn factuur

  • Voor-en achternaam
  • Client nummer
  • Leveringsadres
  • Contactgegevens van de leverancier
  • Contact met toeleveranciers
  • Type factuur: Aanbetaling, afrekening, regularisatie,…
  • Factureringsperiode
  • Contractreferentie
  • Contractduur
  • barcode
  • meter nummer
  • Neem contact op met SIBELGA
Doorgaan naar artikel