Wie zijn wij?

Een ploeg

Onze cijfers spreken voor zich

  • Onze toegankelijkheid
  • Onze ondersteuning
  • Onze expertise
0

Telefoongesprekken

0

Verzoeken verwerkt

0

Nieuwe gebruikers

Ons verhaal loopt parallel met

  • De liberalisering van de energiemarkt
  • De onderhandelingen tussen de privé en de overheid
  • Bedenkingen over universele toegang tot energie in een liberale context
1996

Eerste Europese richtlijnen over de liberalisering van de energiemarkt

In de jaren negentig zijn de meeste Europese nationale energiemarkten monopolies. De Europese Unie besluit deze markten open te stellen voor concurrentie.

1996
2003

Nieuwe Europese richtlijnen over de liberalisering van de energiemarkt

Deze Europese richtlijnen hebben betrekking op de toegankelijkheid en transparantie van de energiemarkt, op marktregulering en consumentenbescherming.

2003
1 januari 2007

Liberalisering van de energiemarkt in Brussel

Naast Electrabel verschijnen ook andere leveranciers op de energiemarkt.

De energieconsument wordt een klant die zijn leverancier, zijn contracten, zijn tarieven moet kiezen.

Om een eerlijke toegang tot energie te garanderen, wordt het noodzakelijk dat je je rechten en plichten goed begrijpt, dat je persoonlijke begeleiding hebt en dat je onafhankelijke en objectieve hulp hebt bij de keuze van tarieven en leveranciers.

De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest steunt de oprichting van een onafhankelijk en niet-commercieel informatiecentrum voor verbruikers.

 

1 januari 2007
oktober 2007

Infor GazElec is geboren!

Het Collectif Solidarité Contre l'Exclusion is zich zeer bewust van de moeilijkheden die vooral de meest kwetsbare gezinnen in Brussel treffen en richt de dienst Infor GazElec op.

Een team van 7 personen gaat ervoor.

Onze missie? Alle Brusselaars informeren over de werking van deze nieuwe liberale markt, de meest kwetsbare huishoudens ondersteunen, rechtsbijstand bieden aan consumenten en onderzoek doen naar de effecten van de liberalisering van de energiemarkt op de consument.

 

oktober 2007
2009

Nieuwe Europese richtlijnen over de liberalisering van de energiemarkt

In 2009 komt er een nieuwe richtlijn (2019/944/EU) en 3 verordeningen.

2009
2011

Het Infor GazElec-team wordt groter

Een onthaalverantwoordelijke komt ons team versterken.

2011
2012

De overheid verplicht een informatiecentrum over de voorziening van gas- en elektriciteit.

2012
2013

Ons team breidt opnieuw uit, dit keer met een adviseur en een advocaat

2013
2017

Infor GazElec wint de projectoproep en wordt het Brusselse informatiecentrum voor gas en elektriciteit

2017
2021

Een communicatiemedewerker en een onderzoeker versterken ons team.

2021
juni 2021

Begin van de energiecrisis

juni 2021
2022

Ons pand wordt gerenoveerd om mensen gezelliger te kunnen ontvangen, het wordt ook aangepast aan mensen met beperkte mobiliteit.

2022

Onze opdracht: helpen

  • met enthousiasme
  • met professionaliteit
  • met menselijkheid
  • Informatie & advies

  • Wij bieden informatie, advies en ondersteuning ...

    ... aan alle Brusselse gebruikers van gas en elektriciteit, op een persoonlijke, onafhankelijke en objectieve manier, met bijzondere aandacht voor kwetsbare consumenten. We bespreken met hen de voorwaarden van contracten die hen worden aangeboden, de stappen die ze kunnen nemen om van leverancier te veranderen en de sociale beschermingen waarop ze recht hebben. We helpen hen om tarieven en prijzen te vergelijken (met name dankzij de simulator die door onze dienst is gecreëerd). Zo kunnen ze hun leverancier kiezen met volledige kennis van zaken en krijgen ze advies en ondersteuning op hun weg.

  • Juridische hulp

  • Informatie, advies en juridische ondersteuning

    Wij verstrekken de verbruikers van gas en elektriciteit in Brussel alle nodige informatie over hun rechten, de wetgeving, manieren om geschillen te beslechten, de bevoegde autoriteiten en welke stappen te nemen om hun rechten te doen gelden. Dat alles op een persoonlijke, onafhankelijke en objectieve manier, met bijzondere aandacht voor kwetsbare consumenten.

  • Onderzoek

  • We stellen elk jaar een jaarrapport op over de problemen bij de toegang tot energie waarmee consumenten worden geconfronteerd, met een deel speciaal gewijd aan de problemen van mensen in precaire situaties. We stellen dat rapport op op basis van de informatie en het advies dat we hebben gegeven.

Wij bieden informatie, advies en ondersteuning ...

... aan alle Brusselse gebruikers van gas en elektriciteit, op een persoonlijke, onafhankelijke en objectieve manier, met bijzondere aandacht voor kwetsbare consumenten. We bespreken met hen de voorwaarden van contracten die hen worden aangeboden, de stappen die ze kunnen nemen om van leverancier te veranderen en de sociale beschermingen waarop ze recht hebben. We helpen hen om tarieven en prijzen te vergelijken (met name dankzij de simulator die door onze dienst is gecreëerd). Zo kunnen ze hun leverancier kiezen met volledige kennis van zaken en krijgen ze advies en ondersteuning op hun weg.

Informatie, advies en juridische ondersteuning

Wij verstrekken de verbruikers van gas en elektriciteit in Brussel alle nodige informatie over hun rechten, de wetgeving, manieren om geschillen te beslechten, de bevoegde autoriteiten en welke stappen te nemen om hun rechten te doen gelden. Dat alles op een persoonlijke, onafhankelijke en objectieve manier, met bijzondere aandacht voor kwetsbare consumenten.

We stellen elk jaar een jaarrapport op over de problemen bij de toegang tot energie waarmee consumenten worden geconfronteerd, met een deel speciaal gewijd aan de problemen van mensen in precaire situaties. We stellen dat rapport op op basis van de informatie en het advies dat we hebben gegeven.

Onze principes

Infor GazElec deelt de fundamentele waarden van het Collectif Solidarité Contre l'Exclusion, de oprichters. Principes van inclusie, gelijkheid, verdediging van mensenrechten, verdediging van het recht op toegang tot justitie en vooral de verdediging van het recht van alle Brusselaars op toegang tot energie.

Uit onze waarden vloeien onze interventieprincipes voort zoals consumentgerichtheid, non-discriminatie, gratis en toegankelijke dienstverlening, respect voor privacy, transparantie en evaluatie, objectiviteit, netwerken, enz.

Onze visie

Dit zijn wij

  • onafhankelijk van leveranciers
  • professionals, opgeleid om uw rechten te verdedigen
  • met luisterend oor en tot uw beschikking

Nicolas Poncin

Adviseur - dienstcoördinator

Paul Vanlerberghe

Adviseur - onderzoeker

Nicholas Per

Adviseur - onderzoeker

Catherine Van Mollekot

Counselor - begeleider

Teresa Gomez Perez

Counselor - begeleider

Mohamed Chouitari

Counselor - begeleider

Marcel Makumaya

Counselor - begeleider

Anne Maesschalk

Juridisch adviseur

Majda Achouch

Juridisch adviseur

Nicole Mpoy Shindany

Assistent - onthaal en eerstelijnsadvies

Judith Maquil

Communicatie
Doorgaan naar artikel