
Basispakket GAS en ELEKTRICITEIT
Onbetaalbare energierekeningen?
Hulp voor iedereen
energiecrisis voor iedereen
Kalender: WANNEER en WAT?
november-december 2022
Automatische ontvangst van de basispremie voor gas en elektriciteit
01/01/2023
Deadline voor betaling door uw leverancier
18/01/2023
Uiterste betaaldatum door uw leverancier als het bedrag van de premie hoger is dan uw factuur
30/04/2023
Afsluiting van de invoering van premieaanvragen die niet zijn ontvangen en voor collectieve ketels
februari-maart 2023
Automatische ontvangst van de basispremie voor gas en elektriciteit
01/04/2023
Deadline voor betaling door uw leverancier
18/04/2023
Uiterste betaaldatum door uw leverancier als het bedrag van de premie hoger is dan uw factuur
Van 23/04/2023 tot 31/07/2023
Indienen van aanvragen voor collectieve verwarming en voor niet ontvangen basispremies
31/07/2023
Afsluiting van de invoering van premieaanvragen die niet zijn ontvangen en voor collectieve ketels
Een basisgaspakket van HOEVEEL en WANNEER?
Automatische ontvangst in december 2022
270€ voor november en december (135€/maand)
Automatische ontvangst vanaf februari 2023
405€ voor januari, februari en maart 2023 (135€/maand)
Een basisgaspakket VOOR WIE?
- Voorwaarde nr. 1 voor iedereen: niet van het sociaal tarief genieten
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VARIABEL CONTRACT afgesloten vóór 30 september 2022 voor het pakket 2022
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VARIABEL CONTRACT afgesloten vóór 31 december 2022 voor het pakket 2023
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VAST CONTRACT afgesloten of verlengd na 30 september 2021
Hoe ontvang je het GAS-pakket?
- Het gaspakket wordt AUTOMATISCH verrekend met uw voorschotfactuur als u dezelfde leverancier heeft.
- Het gaspakket wordt door uw oude leverancier AUTOMATISCH op uw rekening gestort als u van leverancier bent veranderd.
- Woon je in een gebouw met een gemeenschappelijke gasketel, dan moet je het gaspakket aanvragen bij de FOD Economie.
- Als je je gaspakket niet automatisch hebt ontvangen, moet je het vóór 31/7/2023 aanvragen bij de FOD Economie
Een basiselektriciteitspakket VOOR WIE?
- Voorwaarde nr. 1 voor iedereen: niet van het sociaal tarief genieten
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VARIABEL CONTRACT afgesloten vóór 30 september 2022 voor het pakket 2022
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VARIABEL CONTRACT afgesloten vóór 31 december 2022 voor het pakket 2023
- RESIDENTIËLE KLANT zijn met een VAST CONTRACT afgesloten of verlengd na 30 september 2021
Een elektriciteitspakket van HOEVEEL en WANNEER?
Automatische ontvangst in december 2022
122€ voor november en december (61€/maand)
Automatische ontvangst vanaf februari 2023
183€ voor januari, februari en maart 2023 (61€/maand)
- De premie wordt AUTOMATISCH verrekend met uw voorschotfactuur als u dezelfde leverancier heeft.
- Het elektriciteitspakket wordt AUTOMATISCH op je rekening gestort door je oude leverancier als je van leverancier bent veranderd.
- Als je je elektriciteitspakket niet automatisch hebt ontvangen, moet je het vóór 31/07/2023 aanvragen bij de FOD Economie.
ONJUISTE TOEPASSING VAN HET SOCIAAL TARIEF EN AANVRAAG VAN DE BASISPREMIE
Situatie:
De leverancier paste het sociaal tarief toe terwijl de klant daar geen recht op had.
Gevolg 1:
De klant ontving een rectificatiefactuur met een commercieel tarief dat veel hoger is dan het sociaal tarief.
Gevolg 2:
De klant kon niet genieten van de basispremies gas en/of elektriciteit.
Oplossing voor het ontvangen van de basispremie voor januari, februari en maart:
De klant kan een klacht indienen bij de FOD Economie, waarbij hij de reden van de laattijdige indiening motiveert en alle nodige documenten bijvoegt.
Aandacht!
Klachten dienen uiterlijk 30/9/2023 ingediend te worden!
Als u zich zorgen maakt, kunt u rechtstreeks contact met ons opnemen via 02/209 21 90